Робота з обдарованою молоддю у Кременчуцькому ліцеї №11
Загальні положення
Модернізація національної освіти в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, творчого, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки й культури на світовий рівень. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української національної розумової еліти.
Кременчуцький ліцей №11 – навчальний заклад пріоритетними завданнями якого є пошук і цілеспрямований відбір обдарованих дітей, створення освітнього поля та максимально комфортних умов для інтелектуального, творчого, духовного зростання кожної особистості, формування лідерської компетентності для життя в інноваційному суспільстві.
Робота з обдарованою молоддю на 2020–2025 роки у Кременчуцькому ліцеї №11 є продовженням Програми роботи з обдарованою молоддю на 2010–2020 роки, що розроблена на виконання Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2007 року №1016 і спрямована на створення сприятливих умов для виховання української національної розумової еліти з урахуванням потреб ХХІ століття.
Основна мета й завдання Програми
Саме тому метою програми є визначення стратегії й тактики, принципів, етапів, організаційно-структурних, соціально-психологічних, науково-методичних аспектів роботи з обдарованими дітьми; забезпечення фундаментальної освітньої підготовки, розвитку творчого, інтелектуального, духовного, лідерського та фізичного потенціалу обдарованої дитини.
Основними завданнями програми є:
- Створення ліцейної системи виявлення та відбору обдарованої молоді.
- Визначення стратегії щодо підтримки та напрямів роботи з обдарованою молоддю.
- Розроблення нових напрямів роботи з обдарованою молоддю шляхом створення науково-методологічного підґрунтя для розвитку ефективних систем виявлення, навчання і професійної орієнтації обдарованої молоді.
- Удосконалення нормативно-правової бази щодо організації та поліпшення науково-методичного забезпечення роботи з обдарованою молоддю.
- Залучення обдарованої молоді до здобуття позашкільної освіти з метою задоволення потреби у професійному самовизначенні та творчій самореалізації, оновлення змісту, форм і методів роботи з обдарованою молоддю.
- Піднесення статусу обдарованої молоді та її наставників.
- Координація діяльності науково-методичної ради, кафедр ліцею, громадських організацій з питань розвитку та підтримки роботи з обдарованою молоддю.
- Поглиблення міжнародного співробітництва у сфері нових педагогічних технологій навчання і виховання обдарованої молоді.
Робота з обдарованою молоддю здійснюється на основі застосування і поєднання основних принципів, що наводяться нижче.
Зокрема:
- принцип фуркації (розподіл учнів за рівнем освітньої підготовки, інтересами, потребами, здібностями і нахилами).
- Принцип варіативності й альтернативності ( освітніх програм, технологій навчання і навчально-методичного забезпечення);
- Принцип наступності та неперервності (дошкільна освіта, початкова школа, 5–7, 8–9 допрофільні класи, ліцейні 10–11 );
- Принцип гнучкості (змісту і форм організації роботи з обдарованими);
- Принцип діагностико-прогностичної реалізованості (виявлення здібностей учнів з метою визначення царини їх обдарованості).
Очікувані результати:
У результаті реалізації програми буде:
- Створено ліцейну систему виявлення та відбору обдарованої молоді.
- Удосконалено нормативно-правову базу виявлення та розвитку обдарованої молоді.
- Покращено науково-методичне забезпечення педагогічних працівників для роботи з обдарованою молоддю.
- Розширено інформаційно-аналітичний банк даних «Обдарованість».
- Створено програму розвитку обдарованості в ліцеї.
- Модернізовано матеріально-технічну базу ліцею.
- Проведено роботу щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, вивчення, узагальнення та впровадження передового досвіду з проблем пошуку та розвитку обдарованої особистості.
- Налагоджено міжнародне співробітництво учителів та учнів із метою сприяння розвитку обдарованої особистості.
- Налагоджено співпрацю з різними установами, організаціями, фондами, громадськими об’єднаннями, що займаються питаннями обдарованої молоді, такими як Союз обдарованої молоді, тощо.
Фінансування Програми
Фінансування Програми здійснюватиметься в межах бюджетних призначень, батьківських коштів.
Структура програми
№ п/п | Зміст заходів | Термін виконання | Виконавець | Узагальнення, контроль |
---|---|---|---|---|
І. | Удосконалення нормативно-правової бази: | |||
1. | Поновити банк «Маршрути лідера в Кременчуці». | 2021 р. | Маркевич В.А. спільно з науково-методичною радою ліцею | Контроль за поповненням даних щороку (червень) |
2. | Із метою поліпшення кадрового забезпечення по роботі з обдарованою молоддю переглянути штатний розпис ліцею. | Раз на рік (за потреби) | Адміністрація ліцею спільно предметними кафедрами | Річний план роботи ліцею |
3. | Удосконалити нормативну базу (розглянути можливість збільшення премій для учнів) щодо створення системи матеріального заохочення для учнів, які стали переможцями (призерами) міських, обласних, всеукраїнських олімпіад та конкурсів. | Січень | Рада ліцею | Рішення передати для реалізації батьківському комітету ліцею |
ІІ. | Поліпшення науково-методичного забезпечення педагогічних працівників | |||
1. | Створити та систематично поповнювати банк діагностичних методик для виявлення обдарованої молоді за віковими категоріями. | 2020–2022р.р. | Ніконова Д.В., психолог ліцею | Тематична папка «Діагностичні методики виявлення обдарованої молоді за віковими категоріями» |
2. | Оновити програми психолого-педагогічного супроводу обдарованої молоді за різними видами діяльності. | 2020–2021 н.р. | Ніконова Д.В., психолог ліцею спільно з предметними кафедрами ліцею | Затвердити на педагогічній раді у серпні 2021р. |
3. | Провести науково-практичні конференції з питань роботи з обдарованими дітьми. | Постійно | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи | Матеріали конференцій |
4. | Провести конкурси авторських методичних і навчальних розробок і посібників з питань роботи з обдарованою молоддю, забезпечити їх упровадження. | 2020–2025р. | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи, Терещенко Т.І., заступник директора з методичної роботи | Роботи переможців направити для друку в педагогічній пресі |
5. | Створити анотований каталог з питань роботи з обдарованою молоддю, постійно поповнювати його. | До вересня 2021 р. | Бібліотекарі ліцею | Презентувати на нараді при директорі 1 раз на семестр. |
6. | Підготувати та видати збірники олімпіадних завдань із базових дисциплін | 2020–2022 р.р. | Маркевич В.А. спільно з предметними кафедрами ліцею | Друковані збірники олімпіад них завдань |
ІІІ. | Виявлення обдарованої молоді та створення умов для її розвитку | |||
1. | Створити та систематично поповнювати банк даних обдарованих дітей «Лідер» | 2020–2025 р.р. | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи, Ніконова Д.В., психолог ліцею | Презентація щорічно на науково-практичній конференції |
2. | Розробити систему раннього і поетапного виявлення обдарованих дітей у ліцеї. | 2021–2022 р.р. | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи, Ніконова Д..В., психолог ліцею | |
3. | Провести щорічні свята честі (15 травня в день народження ліцею) за участю призерів олімпіад, конкурсів-захистів, турнірів, спартакіад, змагань. | 2020–2025 р.р. | Маркевич В.А. спільно з предметними кафедрами ліцею | Сценарії розробити та затвердити на НМР у березні |
4. | Забезпечити проведення ліцейного етапу Всеукраїнських олімпіад, конкурсів, конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт, інтелектуальних ігор, турнірів і фестивалів | 2020–2025р.р. | Маркевич В.А., Ключка М.В., Медведенко Н.Г. | Висвітлення результатів у ліцейному журналі «Лідер» |
5. | Організувати роботу профільного табору для обдарованої молоді «Юний науковець» | У червні 2020–2025р.р. | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи спільно з предметними кафедрами ліцею | Щорічний звіт про роботу табору (матеріали занять, інтелектуальних ігор, розважальних заходів, екскурсій) |
6. | Організувати профільну практику для ліцеїстів 10-х класів за авторською програмою «Школа без стін» | У червні 2020–2025р.р. | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи спільно з предметними кафедрами ліцею | Звітна конференція ліцеїстів у червні |
ІV. | Модернізація матеріально-технічної бази ліцею | |||
1. | Поповнити бібліотечний фонд навчально-методичними матеріалами для роботи з обдарованою молоддю | 2020–2025р.р. | Рада ліцею | Звіт на батьківській конференції |
2. | Модернізувати обладнання ліцею з метою створення умов для роботи з обдарованою молоддю | 2020–2025р.р. | Рада ліцею | Звіт на батьківській конференції |
3. | Провести роботу щодо зміцнення спортивної бази ліцею | 2020–2025р.р. | Рада ліцею, кафедра фізичної культури, ОБЖ та ОЗВ | Звіт на батьківській конференції |
V. | Кадрове забезпечення | |||
1. | Провести роботу щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, вивчення, узагальнення та впровадження передового досвіду з проблем пошуку та розвитку обдарованої особистості через призму лідерства. | 2020–2025р.р. | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи, Медведенко Н.Г., заступник директора з методичної роботи | Робота школи «Шанс», науково-практичного, науково-психологічного семінарів |
VI. | Міжнародне співробітництво | |||
1. | Забезпечити участь обдарованої молоді в міжнародних проектах, програмах, науково-практичних конференціях, олімпіадах, змаганнях, конкурсах. | 2020–2050р.р | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи спільно з предметними кафедрами ліцею | Відповідні накази |
2. | Розширити співробітництво з міжнародними освітніми установами, фондами, організаціями. | 2020–2021р.р | Маркевич В.А., заступник директора з наукової роботи | Створення нового веб-сайту ліцею |
3. | Сприяти участі педагогічних працівників у міжнародних програмах, науково-практичних конференціях. | 2020–2025р.р. | Адміністрація ліцею | |
VІІ. | Посилення соціального захисту обдарованої молоді | |||
1. | Розробити механізм адресної підтримки обдарованої молоді. | 2020–2022р.р. | Рада ліцею | |
2. | Організувати оздоровлення обдарованої молоді під час канікул | 2020–2025р.р. | Маркевич В.А., Ключка М.В.., Медведенко Н.Г. | Звіт про роботу ліцейних таборів |
VІІІ. | Співпраця з громадськими організаціями | |||
1. | Співпрацювати з органами місцевої влади, громадськими організаціями у сфері розвитку та підтримки обдарованості | 2020–2025р.р. | Адміністрація ліцею |