Наукове товариство “Пошук” – Розвиток інтелектуальної еліти
Опис моделі Наукового товариства учнів Малої академії наук України
Модернізація національної освіти в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, творчого, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки й культури на світовий рівень. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української національної розумової еліти.
Кременчуцький ліцей №11 «Гарант» – навчальний заклад, пріоритетними завданнями якого є пошук і цілеспрямований відбір обдарованих дітей, створення освітнього поля та максимально комфортних умов для інтелектуального, творчого, духовного зростання кожної особистості. Із цією метою в навчальному закладі діє авторська Програма роботи з обдарованою молоддю на 202–2025 роки, розроблена на виконання Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю і спрямована на створення сприятливих умов для виховання української національної розумової еліти з урахуванням потреб ХХІ століття.
Навчальний заклад, щоб здійснити свою суспільну місію, повинен утверджуватися як «лідерська організація» і задавати вектор суспільного розвитку «від учня-лідера– до суспільства-лідера», здійснюючи підготовку молодого покоління до майбутнього шляхом формування в нього лідерської компетентності.
На думку Кременчуцького ліцею №11 «Гарант», одним із напрямків формування лідерської компетентності є створення та діяльність в навчальному закладі наукового товариства учнів.
У 2001 році рішенням Ради ліцею була схвалена ідея створення НТУ «Пошук» – добровільного творчого об’єднання учнів, які прагнуть удосконалювати свої знання в певній галузі науки, мистецтва, техніки і виробництва, розвивати свій інтелект, лідерські якості, набувати навичок науково-пошукової та дослідницької діяльності під керівництвом науковців, педагогів, інженерів та інших спеціалістів.
Наукове товариство має на меті:
- Формування єдиного ліцейного наукового товариства зі своїми традиціями.
- Виявлення інтересів та нахилів учнів до дослідницької діяльності, створення оптимальних умов для реалізації їхнього творчого потенціалу.
- Формування лідерської компетентності ліцеїстів.
- Професійна орієнтація учнів.
- Поглиблена підготовка членів товариства до самостійної пошукової роботи.
- Створення умов для залучення до колективної науково-дослідницької діяльності учнів різних вікових категорій для їх спільної роботи з професійними дослідниками.
- Проведення досліджень, які мають практичне значення.
- Розробка та реалізація дослідницьких проектів, що ґрунтуються на вивченні проблем як свого регіону так і України в цілому та вибудовують стратегію щодо їх вирішення.
- Пропаганда досягнень науки й техніки.
Наукове товариство має таку організаційну структуру:
Верховним органом товариства є загальні академічні збори (конференція) дійсних членів товариства, які проводяться не рідше одного разу на рік. Збори заслуховують і затверджують звіт президента товариства або його заступника. Очолює наукове товариство президент, якого обирають на щорічній конференції з кількості учнів, координує роботу товариства заступник директора з наукової роботи. На конференції обирають і раду товариства, яка на чолі з президентом планує, координує та здійснює контроль діяльності наукового товариства «Пошук». Для керування поточною роботою рада збирається раз на місяць.
Відповідно до авторської моделі підготовки компетентного випускника Кременчуцького ліцею №11 «Гарант» організація навчально-виховного процесу в науковому товаристві «Пошук» здійснюється в рамках трьох структурних відділів.
Фундаментальний відділ – початковий (учні 1–4 класів). Головним завданням роботи відділу є виявлення інтересів та нахилів учнів до дослідницької діяльності, створення оптимальних умов для реалізації творчого потенціалу кожної дитини.
Профорієнтаційний відділ – учні 5–7 класів. Робота відділу орієнтована на професійну орієнтацію учнів, поглиблену підготовку членів товариства до самостійної пошукової роботи, створення умов для залучення до колективної науково-дослідницької діяльності учнів різних вікових категорій для їх спільної роботи з професійними дослідниками.
Науково-дослідний відділ (8–11 класи) – зорієнтований на індивідуальну дослідницьку роботу членів товариства (написання науково-дослідницьких робіт та їх захист на конкурсах різного рівня).
Добір змісту й організація роботи наукового товариства «Пошук» здійснюється на основі застосування і поєднання основних принципів, що наводяться нижче.
Зокрема:
- принцип фуркації (розподіл учнів за рівнем освітньої підготовки, інтересами, потребами, здібностями і нахилами).
- Принцип варіативності й альтернативності ( освітніх програм, технологій навчання і навчально-методичного забезпечення);
- Принцип наступності та неперервності (початкова школа, 5–7, 8–9 допрофільні класи, ліцейні 10–11 );
- Принцип гнучкості (змісту і форм організації роботи з обдарованими);
- Принцип діагностико-прогностичної реалізованості (виявлення здібностей учнів з метою визначення царини їх обдарованості).
Планування роботи здійснюється за чотирма напрямами:
Організаційний напрям роботи передбачає питання організації роботи всіх структур наукового товариства учнів;
Науково-дослідницький напрям роботи передбачає виконання учнями завдань експериментального та дослідницького характеру за самостійно обраною темою;
Напрям розвитку креативних можливостей учнів передбачає участь дітей у інтелектуальних та творчих конкурсах різного рівня, захист проектів (колективних, індивідуальних);
Навчально-методичний напрям роботи передбачає формування в дітей дослідницької мотивації, інтересу, пробудження в них радості творчості, підвищення їх інтелектуального рівня та розвиток комунікативних навичок через навчальні семінари, тренінги, години спілкування з психолого.
Важливою складовою діяльності НТУ «Пошук»є співпраця з навчальними закладами, громадськими організаціями, державними установами. Так наукове товариство учнів Кременчуцького ліцею №11 співпрацює з:
- Інститутом Конфуція при Харківському національному університеті імені В.Н.Каразіна (у 2013 році учениця ліцею посіла ІІІ місце у фінальному етапі Всеукраїнського конкурсу науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України на секції китайська мова).
- Кременчуцьким міським відділом юстиції (консультування учнів, які пишуть науково-дослідницькі роботи з правознавства, організація десятикласникам профільної (юридичної) практики, участь ліцеїстів у конкурсах на кращого знавця норм конституційного права, адресна допомога юним науковцям ліцею ( у 2009 році учениця ліцею, член наукового товариства «Пошук», член Малої академії наук України Круглова Анна перемогла в конкурсі на кращого знавця норм конституційного права.
- Кременчуцьким національним університетом ім. М.Остроградського (учні ліцею є учасниками Всеукраїнської науково-технічної конференції молодих учених і спеціалістів «Актуальні проблеми життєдіяльності суспільства»)
- Національним університетом «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (учні ліцею є учасниками Науково-практичної учнівській конференції «Філологія очима учнів»).
- Полтавським національним педагогічним університетом ім. В.Г.Короленка;
- Міським водоканалом (збір матеріалів для досліджень);
Ефективність роботи наукового товариства «Пошук» засвідчують показники призових мicць на олiмпiадах та конкурсах-захистах науково-дослiдницьких робiт. Так на районних олімпіадах за 8 років існування наукового товариства «Пошук» учнi посiли 160 призових місць, на обласних – 50 мicць, всеукраїнських–4.
На обласному конкурсi-захистi науково-дослiдницьких робiт 277 призерів на обласному етапі конкурсу, із яких 64 перші, 18 призерів та 31 лауреат на загальнонаціональному. Із 2017 по 2020 команда ліцею №11 посідає перше місце серед шкіл міста за результатами участі в обласному етапі.
Члени наукового товариства – постійні учасники Міжнародного конкурсу знавців української мови ім.. Петра Яцика. На рахунку ліцеїстів 4 перемоги в обласному етапі конкурсу.
Діти залюбки беруть участь в інтерактивних конкурсах.
Бажання учнів знати мови, вивчати закономірності економічного, правового, культурного розвитку інших держав спонукають юних науковців брати участь у програмах шкільних обмінів. Підсумки роботи підбивають юні науковці на щорічному «Святі честі» 15 травня в день народження ліцею.
Наукове товариство працює плідно не лише протягом року. У червні діє профільний табір для обдарованих дітей «Юний науковець». Протягом трьох тижнів вибудовується стратегічне бачення життя товариства в наступному навчальному році. Психологічні тренінги, інтелектуальні ігри, пізнавальні екскурсії, секційні заняття допомагають учням визначитися з темою роботи, спланувати свою діяльність на канікулах та протягом наступного року, ще раз переконують, що в житті важливо бути лідером, жити під девізом «від лідера учня – до держави лідера».